
UNITED STATES COURT OF APPEALS 
FOR THE DISTRICT OF COLUMBIA CIRCUIT

_______________________________

Nos. 98-1599, 99-1111, 99-1112, 99-1163, 99-1180
_______________________________

DETROIT TYPOGRAPHICAL UNION, NO. 18, ET AL.,

 Petitioners,

v.

NATIONAL LABOR RELATIONS BOARD,

Respondent,

and

DETROIT NEWSPAPER AGENCY, d/b/a DETROIT NEWSPAPERS, ET AL., 

Intervenors.
 

(Case No. 98-1599)

NATIONAL LABOR RELATIONS BOARD,

Petitioner/Cross-Respondent,

and

DETROIT TYPOGRAPHICAL UNION, NO. 18, ET AL.,

Intervenors,

v.

DETROIT NEWSPAPER AGENCY, d/b/a DETROIT NEWSPAPERS, ET AL., 

Respondents/Cross-Petitioners.

 (Case Nos. 99-1111, 99-1112)



-2-

NATIONAL LABOR RELATIONS BOARD,

Petitioner/Cross-Respondent,

and

DETROIT TYPOGRAPHICAL UNION, NO. 18, ET AL.,

Intervenors,

v.

DETROIT NEWSPAPER AGENCY, d/b/a DETROIT NEWSPAPERS, ET AL., 

Respondents/Cross-Petitioners.

(Case Nos. 99-1163, 99-1180)
_______________________________

ON PETITIONS FOR REVIEW AND 
CROSS-APPLICATIONS FOR ENFORCEMENT OF ORDERS OF

THE NATIONAL LABOR RELATIONS BOARD
_______________________________

BRIEF FOR 
THE NATIONAL LABOR RELATIONS BOARD
_______________________________

STATEMENT OF SUBJECT MATTER AND APPELLATE JURISDICTION

This case is before the Court upon the petitions of the 

Detroit Newspaper Agency, d/b/a Detroit Newspapers (“the 

Agency”), the Detroit News (“the News”), and Detroit Free Press 

(“the Free Press”) (collectively, “the Newspapers”) and the 

Detroit Typographical Union No. 18 (“DTU No. 18”), Graphic 

Communications International Union Local 289 (“GCIU Local 289”), 

Graphic Communications International Union Local 13N (“GCIU 

Local 13N”), Detroit Mailers’ Union Local 2040 (“Mailers Local 

2040”), Teamsters Local 373, and the Newspaper Guild of Detroit 



-3-

Local 22 (“the Guild”) (collectively, “the Unions”) to review, 

and the cross-applications of the National Labor Relations Board 

(“the Board”) to enforce, three orders of the Board against the 

Newspapers.  The Board’s orders issued on August 17, 1998 and 

March 4, 1999, and are reported at 326 NLRB No. 64, 326 NLRB No. 

65, and 327 NLRB No. 146.1 The Board had subject matter 

jurisdiction over the proceedings below under Section 10(a) of 

the National Labor Relations Act, as amended (29 U.S.C. § 151, 

160(a)) (“the Act”), which empowers the Board to prevent unfair 

labor practices affecting commerce.  This Court has jurisdiction 

over this proceeding under Section 10(e) and (f) of the Act (29 

U.S.C. § 160(e) and (f)).  The Board’s orders are final orders 

under Section 10(e) of the Act (29 U.S.C. § 160(e)).  The Unions 

filed their petition for review on September 4, 1998, the Board 

filed its applications for enforcement on March 17, 1999, and 

April 26, 1999, and the Newspapers filed their petitions for 

review on September 19, 1998, and March 18, 1999.  All filings 

were timely; the Act imposes no time limit on such filings.

 
1 Pursuant to this Court’s order, “A” references are to the 
printed Joint Appendix filed by the Newspapers.  References 
preceding a semicolon are to the Board’s findings; those 
following are to the supporting evidence.



-4-

STATEMENT OF THE ISSUES

1.  Whether the Board is entitled to summary enforcement of 

its uncontested findings that the Newspapers violated the Act.

2.  Whether substantial evidence supports the Board’s 

findings that the News violated Section 8(a)(5) and (1) of the 

Act by refusing to provide information regarding its merit pay 

and overtime proposals.

3.  Whether substantial evidence supports the Board’s 

findings that the News violated Section 8(a)(5) and (1) of the 

Act by unilaterally implementing proposals regarding merit pay 

and television assignments in the absence of a valid impasse.

4.  Whether substantial evidence supports the Board’s 

findings that a strike by employees of the Newspapers was an 

unfair labor practice strike and, therefore, that the Newspapers 

violated Section 8(a)(3) and (1) of the Act by refusing 

immediately to reinstate the strikers upon their unconditional 

offer to return to work.

5.  Whether the Board had a rational basis for concluding 

that the Agency did not violate the Act by implementing its 

proposal permitting the assignment to nonunit employees of work 

that DTU No. 18 traditionally performed.



-5-

PERTINENT STATUTES AND REGULATIONS

An addendum to the Newspapers’ brief sets forth all 

pertinent statutes and regulations.

STATEMENT OF THE CASE

I.  THE BOARD’S FINDINGS OF FACT

The News and the Free Press are daily newspapers in 

Detroit, Michigan.  Since 1989, the News and Free Press have 

been operating pursuant to a Joint Operating Agreement (“JOA”).  

Under the JOA, the News and Free Press parent corporations 

jointly created the Agency, a new corporation, for the purpose 

of providing all business and production services for both the 

News and Free Press.  The editorial departments of the News and 

Free Press remained separate and independent of one another.  

(A 2, 32; 147.) 

The Agency employed employees represented by the printing 

trades unions, as well as janitors represented by the Guild.  

(A 2, 33; 148-51.)  The News and the Free Press each employed 

separate units of editorial staff, including such 

classifications as reporters, and columnists, who were 

represented by the Guild.  (A 33, 60; 148.) 

Historically, the Guild’s collective-bargaining agreements 

with the News established minimum rates of pay for editorial 

staff unit members, and a ladder of wage increases awarded 

according to experience.  In addition, each of the Guild’s 



-6-

successive collective-bargaining agreements with the News 

included a “direct dealing waiver,” permitting employees to 

bargain individually for wages or working conditions better than 

those set forth in the agreement.  (A 60; 155, 433.)

Beginning in 1989, the News and the Guild included in their 

agreements a provision permitting the News to conduct annual 

performance reviews of editorial unit members that could be used 

as a basis for negotiating individual merit increases pursuant 

to the direct dealing waiver. The Guild could grieve and 

arbitrate the performance reviews on behalf of unit members 

dissatisfied with the outcome of their reviews.  (A 60; 155-56, 

174-75, 375-80, 433.)

In 1989, the Unions formed the Metropolitan Council of 

Newspapers Unions (“the Council”).  In 1989 and 1992, 

representatives of the Council participated in negotiations with 

the Newspapers.  (A 152-53.)

In November 1994, the News entered into an agreement with a 

local television station to broadcast discussions with News 

reporters regarding the reporters’ breaking stories.  On 

November 23, the News informed the Guild that it would require 

Guild members to appear on those programs without compensation, 

pursuant to the management rights clause of the current 

collective-bargaining agreement.  (A 68; 200-02, 739.)  Shortly 

thereafter, the Guild filed an unfair labor practice charge 



-7-

against the News for its implementation of the television 

appearance proposal, and the Board’s General Counsel 

subsequently filed an unfair labor practice complaint against 

the News.  (A 69; 729.) 

On February 20, 1995, the News presented the Guild with a 

14-point proposal for a successor contract, in which it proposed 

to allow professional employees to apply annually to be salaried 

and exempt from overtime regulations (Proposal No. 7); to modify 

its management rights clause specifically to include the 

authority to assign employees to participate in television and 

radio news projects (Proposal No. 8); and to base all future pay 

increases on merit, “utilizing the [News’] performance appraisal 

system” (Proposal No. 11).  (A 60-61; 460.)

Also in February, the Agency made its first bargaining 

proposal to its typographical union, DTU No. 18.  That proposal 

included a provision that would have allowed nonunit employees

to perform unit work.  (A 6, 45; 847.)  

On March 22, the Guild and News conducted their first 

bargaining session for a new collective-bargaining agreement.  

Donald Kummer, the Guild’s administrative officer, served as the 

Guild’s chief spokesperson.  John Jaske, Gannett Corporation 

senior vice president for labor relations, served as the News’ 



-8-

chief spokesperson.2 (A 33, 61; 162-65.)  At the second 

bargaining session, the parties discussed the Guild’s general 

concerns about merit pay.  Guild representative Kummer told 

Jaske that the Guild believed that the News’ overtime proposal 

was unlawful under existing minimum wage and overtime laws.  

(A 61; 165-67.)

On April 25, the parties discussed the substance of the 

News’ merit pay proposal for the first time.  News 

representative Jaske explained that the News would create a pool 

of money that would be distributed based on the result of 

performance appraisals, that employees would receive a one 

percent across-the-board increase each year of the contract, and 

that the pool available for the across-the-board and merit 

increases would total four percent of the base rate of each 

classification the first year of the contract and three percent 

in the second and third years.  (A 61; 168-69, 741.)

Kummer asked Jaske a number of questions about the News’ 

proposal, and sought more information about the amount of money 

in the pool and how the merit pay system would operate.  Kummer 

requested that Jaske put the proposal’s details in writing.  

(A 61-62; 169-74.)  Also on April 25, the News created an 

internal document that projected how much money would be in the 

 
2 Jaske also served as the Agency’s chief spokesperson in 
negotiations with the Unions.  (A 33; 146.)



-9-

merit pool for each of the proposed contract years.  (A 63; 

889.)

On April 26, the News distributed a memo to all Guild-

represented employees describing its merit pay proposal.  

(A 525.)  The memo explained that all employees would receive at 

least a one percent raise each year and that all raises above 

one percent would be based on an employee’s most recent 

evaluation, unless the employee or manager requested a 

reevaluation.  The memo also stated that the average of all 

increases would be four percent in the first year and three 

percent in the second and third years.  (A 525.)  On April 27, 

the News provided the Guild with a written description of the 

merit pay proposal.  It was essentially the same as the memo 

distributed to employees, except that it specified that 

evaluations and the timing and amounts of merit increases would 

be grievable, but not arbitrable.  (A 62; 526.)  Guild 

representative Kummer did not receive any other response to the 

questions he had raised.  (A 174-75.)  

On April 30, the Guild membership held a strike 

authorization vote.  Prior to the vote, the Guild leadership 

discussed with the membership the News’ merit pay proposal and 

whether the members were willing to strike over the issue.  Each 

of the three Guild units-- the News unit, the Free Press 



-10-

editorial unit, and the Agency janitorial unit--voted to 

authorize a strike.  (A 75; 272-79.)

At a May 3 bargaining session, the parties again discussed 

merit pay, but did not make any progress in reaching agreement.  

(A 62; 176-77.)  On May 3 and 10, the News sent additional memos 

to employees accusing the Guild of “flatly” rejecting the News’ 

merit pay proposal and of refusing to bargain over merit pay.  

(A 62; 529, 530.)

On May 11, the Agency implemented its proposal to allow 

nonunit employees to perform the work of employees in the unit 

represented by DTU No. 18.  (A 6; 381-83.)  On May 24, News 

representative Jaske sent Guild representative Kummer a letter 

asserting that negotiations were deadlocked over merit pay.  

(A 62-63; 532.)  On June 2, Kummer responded, asserting that the 

parties were not deadlocked and requesting another bargaining 

session.  (A 63; 533.)  

On June 14, the Guild and the News met again.  Kummer 

requested information about how much money would be in the merit 

pay pool, when the money would be distributed, and how decisions 

regarding distribution would be made.  Jaske did not answer 

those questions.  (A 63; 178-86.)  The News and the Guild also 

discussed the News’ overtime proposal.  Guild bargaining 

committee members inquired as to who would be eligible for 

salary in lieu of overtime, who would make the eligibility 



-11-

determinations, how the salaries would be determined, and how 

overtime work would be distributed between employees who chose 

salary and those continuing to receive hourly overtime.  Kummer 

proposed that the parties submit questions regarding employees’ 

eligibility for professional status to the Department of Labor

for advisory rulings.  Jaske rejected the proposal.  (A 63; 186-

88, 189(a)-(c).)  Kummer requested a list of all bargaining unit 

members who would qualify as professionals pursuant to the 

overtime proposal.  (A 63; 187-88.) 

On June 25, GCIU Local 13N, a graphics union, held a 

membership meeting to seek final authority to strike against the 

Agency.  At the meeting, the GCIU Local 13N leadership stressed, 

among other issues, the problems with the merit pay proposal 

made by the News to the Guild.  The leadership also stressed the 

importance of maintaining unity among the Unions in case of a 

strike.  (A 75; 301-04.)

On June 28, the News distributed a memo to employees 

informing them that almost 90 percent of the unit would qualify 

for merit increases, that those receiving evaluation ratings of 

“commendable” or “outstanding” would be eligible for a merit 

raise, and that the Guild was unwilling to bargain over the 

merit pay proposal or to meet with the News.  (A 64; 536.) 

Beginning in late June, the News prepared evaluations of 

bargaining unit members.  Publisher Robert Giles drafted letters 



-12-

to be distributed to employees upon implementation of the merit 

pay proposal.  The News did not seek input from the Guild in any 

merit pay determinations.  (A 65; 336-47.)

Also in late June, GCIU Local 289, another graphics union, 

took a final vote to authorize a strike against the Agency.  The 

GCIU Local 289 shop chairmen discussed with members the 

Newspapers’ alleged unfair labor practices, including the News’ 

merit pay proposal.  Following the discussion, employees voted 

to strike.  (A 75; 285-86.)

On June 29, Guild representative Kummer faxed a letter to 

Jaske asking for a meeting on July 6 or 7, and reiterating his 

request for a list of names of employees who would qualify for 

the News’ salary-in-lieu-of-overtime proposal.  (A 64; 539.)  

Shortly after 8:00 p.m. on Friday, June 30, Jaske faxed a letter 

to Kummer denying Kummer’s request for a list of eligible 

employees.  Jaske also requested a bargaining session at 10:00 

a.m. on Monday, July 3.  (A 64; 540, 748.)  Because Kummer was 

away from his office, he did not see the letter on Friday or 

Monday.  When Kummer saw Jaske at a meeting on Monday afternoon, 

Jaske did not mention the proposed 10:00 a.m. meeting.  (A 64; 

191-93.)    

On July 5, the News implemented several of its proposals, 

including its merit pay proposal, salary-in-lieu-of-overtime 

proposal, and the February 1995 television assignments proposal.  



-13-

The News distributed a memo to its employees stating that 

because the Guild had failed to appear at bargaining sessions 

and refused to negotiate a wage plan, the News was implementing 

its merit pay proposal.  The memo informed employees that they 

could have Guild representation in meetings with supervisors to 

discuss their individual merit pay increases, if they wished.  

(A 65; 541.)  

Later on July 5, Jaske faxed Kummer a letter informing him 

that the News was implementing its merit pay offer and that pay 

raises would be made promptly.  Kummer responded by letter

informing the News that the Guild expected bargaining as to the 

timing and amounts of merit increases before the News awarded 

the increases.  (A 65; 544, 746.)  

Between July 5 and July 11, the News awarded merit pay 

increases to approximately 170 bargaining unit employees in one-

on-one meetings with the employees.  The News did not give the 

Guild notice of the meetings or the increases awarded.  (A 65; 

195-99, 348-51.)  In those meetings, the News gave each employee 

a letter stating the employee’s evaluation rating and amount of 

merit pay increase.  The letters explained that employees rated 

“outstanding” or “commendable” received an increase based on 

that rating, and that employees rated “acceptable” or below were 

ineligible for merit pay.  (A 65; 553, 689, 718.)



-14-

On July 6, Teamsters Local 372 held membership and 

executive board meetings at which they discussed the principal 

issues driving the considerations to strike against the Agency, 

including the News’ imposition of merit pay for Guild members.  

(A 75; 269-70, 292-93.)  Also on July 6, the Unions’ Council 

held a meeting.  Guild Officer Kummer brought Council members up 

to date on the News’ implementation of merit pay, and requested 

that the Council set a strike deadline of July 13.  The Council 

discussed the importance of the members remaining supportive of 

each other.  (A 75; 260-63.)  

On July 10, the News and the Guild held their next 

bargaining session.  Guild Attorney Duane Ice began the meeting 

by stating that the parties were not at impasse.  Ice asked 

whether the News was using a formula to determine merit pay 

increases, whether specific percentage increases were associated 

with each evaluation rating, whether job classification was a 

factor, and whether there were other factors.  Ice informed the 

News that the Guild was requesting bargaining over each merit 

increase awarded.  (A 65-66; 221-24.)  

Ice also asked what procedure the News was using to 

identify applicants for participation in the salary-in-lieu-of-

overtime program, and reiterated the Guild’s request for a list 

of employees who would be eligible for the program.  Ice also 

asked specific questions about the proposal, such as how past 



-15-

overtime would be considered and whether a formula for 

predicting future overtime would be used.  Ice reiterated the 

Guild’s proposal that the parties submit employee eligibility 

questions to the Department of Labor for advisory rulings.  He 

also proposed that the News give employees who did not opt for 

salary in lieu of overtime preference when making overtime 

assignments.  (A 66; 215-21.)

On July 11, at the next bargaining session, the News 

provided few answers to the Guild’s questions and proposals.  

News representative Jaske stated that salary for those opting 

out of overtime would be calculated by looking at base pay, past 

overtime, and anticipated overtime.  He rejected the Guild’s 

proposals for modifying the proposal.  He also told Ice that 

there was no formula for calculating merit pay, that management 

looked at each individual’s contributions and capabilities, and 

that higher performance ratings would yield higher raises.  Ice 

again asked for more information about the overtime proposal and 

the Guild reiterated in writing its request for the names of 

employees eligible to participate in the overtime proposal.  

(A 66-67; 224-35, 546.)

On July 11, the News sent another memo to employees about 

merit pay, informing them that approximately 80 percent of the 

unit had received increases, and discussing average increases.  

(A 67; 547.)



-16-

On July 12, the Unions’ Council met to sign a document 

expressing their commitment to each other in the case of a 

strike by any one of the units.  The Council discussed the 

various unfair labor practices they believed the Newspapers had 

committed, including those relating to the Agency’s reneging on 

the joint bargaining ground rules, the DTU No. 18 jurisdiction 

issue, and the News’ implementation of its merit pay proposal 

for the Guild.  (A 75-76; 264-68.)  The Unions’ principal 

officers signed a pact stating that the Newspapers had engaged 

in antiunion conduct, negotiated in bad faith and reneged on the 

promise to bargain jointly over economic issues.  They pledged 

to strike and honor each other’s strikes in protest of the 

Newspapers’ unfair labor practices.  (A 76; 854.)

On July 12, News Managing Editor Christina Bradford removed 

union fliers from employees’ bulletin boards and mail slots.  

(A 74; 254-56, 257-59.)

On July 13, at 8:00 p.m., the strike began against the 

Newspapers.  (A 271.)  Most of the strikers’ picket signs made 

reference to unfair labor practices, and the strikers 

distributed handbills to the public describing the strike as a 

protest against the Newspapers’ unfair labor practices.  (A 76; 

280-81, 287-88, 289-90, 291, 294, 299, 857, 871, 872, 873, 888.)

On July 14, a Board administrative law judge issued a 

decision and recommended order finding that the News had 



-17-

violated Section 8(a)(5) and (1) of the Act by unilaterally 

implementing its November 1994 television appearance proposal.  

(A 69; 729.)  On October 12, the Board affirmed the 

administrative law judge’s decision in the November 1994 

television appearance implementation case.  (A 69; 729.)

On August 4, Guild representative Kummer reiterated in 

writing his request for a list of names of employees eligible 

for the overtime exemption.  (A 67; 726.)  The Guild also 

requested in writing that the News rescind the July 5 

implementation of its television appearance proposal, remedy its 

November 4, 1994 unlawful implementation of that proposal, and 

bargain in good faith with the Guild regarding compensation for 

television appearances.  (A 67; 739.) 

On September 11, the Unions’ attorney Sam McKnight 

requested that the Newspapers provide information regarding all 

permanent replacement employees hired after July 13, including 

any documents that memorialized the relationship between the 

Newspapers and those employees.  (A 78; 851.)  The Newspapers 

did not provide the Unions with statements signed by each 

replacement worker asserting that they understood that they were 

permanent replacements for striking employees and would not be 

terminated in the event the Unions sought to return to work.  

(A 79; 308-13, 874.) 



-18-

During October and November, in discussions with the Guild 

over merit raises not yet awarded, News representative Jaske 

explained that under its newly implemented merit pay system, 

only an employee could initiate a reevaluation--not the Guild.  

The Guild, according to Jaske, had to first show good cause why 

an employee needed a reevaluation.  (A 68; 236-41, 749, 753.) 

On November 5, several members of IBEW, Local 58, employees 

of the Agency, joined the strike in sympathy.  (A 89; 1257-64.)

During the parties’ discussions regarding a second round of 

merit pay increases, Jaske informed the Guild that performance 

ratings were not tied to specific percentage increases.  When 

questioned about employees with commendable ratings who received 

greater increases than employees who received outstanding 

ratings, Jaske asserted that the News based the amount of 

increases on management’s judgment rather than any general rules 

or formulas.  (A 68; 384-88.)  Jaske stated that an employee who 

received an outstanding rating could receive an increase from 0 

to 20 percent and that employees rated acceptable were eligible 

for merit pay increases.  (A 68; 388-93.)

In mid-February 1997, the Unions made unconditional offers 

to return to work on behalf of the strikers.  (A 89; 1173, 1174-

80.)  The Newspapers refused to reinstate the strikers 

immediately and, instead, placed them on a recall list to 

vacancies as they came available.  (A 89; 1181.)



-19-

II.  THE BOARD’S CONCLUSIONS AND ORDER

Based on the foregoing facts, the Board found that the 

Agency violated Section 8(a)(5) and (1) of the Act (29 U.S.C. 

§ 158(a)(5) and (1)) by failing and refusing to bargain in good 

faith with the Unions by refusing the Unions’ request to provide 

letters signed by striker replacements; Section 8(a)(3) and (1) 

of the Act (29 U.S.C. § 158(a)(3) and (1)) by failing to offer 

strikers who had made unconditional offers to return to work 

immediate and full reinstatement; and Section 8(a)(1) of the Act 

(29 U.S.C. § 158(a)(1)) by informing employees who were involved 

in an unfair labor practice strike that they had been or would 

be permanently replaced.  (A 9, 92.)

The Board also found that the News violated Section 8(a)(5) 

and (1) of the Act by failing and refusing to bargain in good 

faith with the Guild by unilaterally implementing merit pay and 

television assignment proposals without reaching a valid impasse 

and by failing and refusing to provide information requested by 

the Guild regarding merit pay, the overtime proposal, and 

letters signed by striker replacements; Section 8(a)(3) and (1) 

of the Act by failing to offer strikers who had made 

unconditional offers to return to work immediate and full 

reinstatement; and Section 8(a)(1) of the Act by informing 

employees who were involved in an unfair labor practice strike 

that they had been or would be permanently replaced, and by 



-20-

removing Guild information from editorial office bulletin boards 

customarily reserved for Guild use and from employee mail slots.  

(A 9-10, 92.)

The Board found that the Free Press violated Section 

8(a)(5) and (1) of the Act by failing and refusing to bargain in 

good faith with the Unions by refusing to provide letters signed 

by striker replacements; Section 8(a)(3) and (1) of the Act by 

failing to offer strikers who had made unconditional offers to 

return to work immediate and full reinstatement; and Section 

8(a)(1) of the Act by informing employees who were involved in 

an unfair labor practice strike that they had been or would be 

permanently replaced.  (A 10; 92.)

The Board’s order requires the Newspapers to cease and 

desist from the unfair labor practices found and from, in any 

like or related manner, interfering with, restraining, or 

coercing employees in the exercise of their rights under Section 

7 of the Act (29 U.S.C. § 157).  (A 9-11, 92.)

Affirmatively, the order directs the News to bargain in 

good faith with the Guild concerning its television appearance 

policy, merit pay plan, and all merit raises granted under the 

plan and, upon request, to rescind all merit raises unilaterally 

granted, to make all employees whole for their television 

appearances and to furnish the Guild with the information it 

requested.  (A 10.)  The order also directs the Free Press and 



-21-

the Agency, upon request, to furnish the Guild and the Unions 

respectively, with the information they requested.  (A 9-10.)  

Finally, the order requires the Newspapers to offer immediate 

reinstatement to employees who joined the strike and made 

unconditional offers of reinstatement, to make them whole for 

any losses suffered, and to post remedial notices.  (A 9-11, 

92.)

SUMMARY OF ARGUMENT

Substantial evidence supports the Board’s findings that the 

News violated Section 8(a)(5) and (1) of the Act by refusing to 

provide information regarding its merit pay and overtime-

exemption proposals.  The Guild repeatedly asked for specific 

information about many details of the News’ merit pay proposal, 

including the criteria to be used for making merit pay 

determinations.  The Guild also requested particular information 

about the News’ overtime-exemption proposal.  The News failed to 

fulfill its statutory obligation to provide that undisputedly 

relevant information requested by the Guild.

Substantial evidence also supports the Board’s finding that 

the News violated Section 8(a)(5) and (1) of the Act by 

implementing its merit pay proposal.  Under this Court’s 

decision in McClatchy Newspapers, Inc. v. NLRB, 131 F.3d 1026 

(D.C. Cir. 1997), the News was not privileged to implement its 

merit pay proposal, even if the parties reached impasse in 



-22-

negotiations, because it failed to offer any substantive 

criteria for awarding merit pay.  Moreover, the record evidence 

shows that the parties had not reached a good-faith impasse at 

the time the News implemented its proposal.  The News could also 

not lawfully implement its television assignment proposal, 

because it had not remedied its prior unlawful implementation of 

the same proposal.

The Board reasonably found that the Unions were motivated 

to strike by the News’ unfair labor practices, and the 

Newspapers’ refusal to offer the strikers immediate 

reinstatement upon their unconditional offers to return to work 

therefore violated the Act.  The Newspapers’ contention that the 

strike was unprotected--because the strikers struck in order to 

force the Newspapers to engage in joint bargaining--is not 

properly before the Court, and is unmeritorious in any event.

The Board had a rational basis for concluding that the 

Agency did not violate the Act by implementing its proposal to 

permit the assignment to nonunit employees of work that DTU No. 

18 traditionally performed.  The Agency’s proposal was a 

mandatory subject of bargaining, which it properly implemented 

after reaching a good-faith impasse with DTU No. 18.  DTU No. 

18’s argument that the proposal was actually a mid-term 

modification of an existing agreement, and thereby merely a 



-23-

permissive subject of bargaining that could not be unilaterally 

implemented, is not properly before this Court.

ARGUMENT

I. THE BOARD IS ENTITLED TO SUMMARY ENFORCEMENT OF 
ITS UNCONTESTED FINDINGS THAT THE NEWSPAPERS 
VIOLATED THE ACT

The Board found (A 9-10) that the Newspapers violated 

Section 8(a)(1) of the Act (29 U.S.C. § 158(a)(1)) by informing 

employees that were engaged in an unfair labor strike that they 

had been or would be permanently replaced, and Section 8(a)(5) 

and (1) of the Act (29 U.S.C. § 158(a)(5) and (1)) by failing to 

comply with the Unions’ request for striker replacement letters.  

The Board also found (A 10) that the News violated Section 

8(a)(1) of the Act (29 U.S.C. § 158(a)(1)) by removing union 

communications from employee bulletin boards and mail slots.  

The Newspapers’ brief to this Court does not contest those 

findings.  Accordingly, the Board is entitled to summary 

enforcement of the portion of its order remedying those 

uncontested violations.  See Int’l Union of Petroleum & Indus. 

Workers v. NLRB, 980 F.2d 774, 778 n.1 (D.C. Cir. 1992); Corson 

& Gruman v. NLRB, 899 F.2d 47, 50 n.4 (D.C. Cir. 1990).



-24-

II. SUBSTANTIAL EVIDENCE SUPPORTS THE BOARD’S 
FINDINGS THAT THE NEWS VIOLATED SECTION 8(a)(5) 
AND (1) OF THE ACT BY REFUSING TO PROVIDE 
INFORMATION TO THE GUILD REGARDING MERIT PAY AND 
OVERTIME-EXEMPTION PROPOSALS

A.  Applicable Principles

Section 8(a)(5) and (1) of the Act (29 U.S.C. § 158(a)(5) 

and (1)) makes it an unfair labor practice for an employer to 

“refuse to bargain collectively with the representatives of 

[its] employees.”  The Board, with judicial approval, has long 

held that an employer’s duty to bargain in good faith includes 

the duty “to provide information that is needed by the 

bargaining representative for the proper performance of its 

duties,” including information relevant to negotiations.  NLRB 

v. Acme Indus. Co., 385 U.S. 432, 435-37 (1967). 

This duty to provide information arises because “[a] party 

to good-faith collective bargaining . . . cannot reasonably 

expect the other party to buy a pig-in-the-poke.”  Beyerl 

Chevrolet, Inc., 221 NLRB 710, 721 (1977).  Accord Local 13, 

Detroit Newspaper Printing and Graphic Communications Union v. 

NLRB, 598 F.2d 267, 273 (D.C. Cir. 1979) (refusal to provide 

crucial information precluded other party’s “intelligent 

evaluation” of proposals); San Diego Newspaper Guild v. NLRB, 

548 F.2d 863, 866 (9th Cir. 1977).  The key question in 

determining whether information must be produced is one of 

relevance.  Information that pertains to unit employees’ terms 



-25-

and conditions of employment, such as wages and hours, “is 

presumptively relevant and must be disclosed to the union unless 

the employer proves a lack of relevance.”  Oil, Chemical & 

Atomic Workers Local Union, 711 F.2d 348, 359 (D.C. Cir. 1983).  

The Board’s determinations regarding information requests 

may not be disturbed on review unless they have no reasonable 

basis in law or are predicated upon factual findings not 

supported by substantial evidence.  Id. at 360 & n.31.  We now 

show that, tested by those principles, the Board’s unfair labor 

practice findings here are entitled to affirmance.

B. The News Unlawfully Refused To Provide the Guild 
with Relevant Information Regarding the News’ 
Merit Pay and Overtime-Exemption Proposals

1.  Information relevant to the News’ merit 
pay proposal

It is undisputed that throughout negotiations with the 

News, the Guild repeatedly asserted the need for information 

about the News’ merit pay proposal.  Thus, at bargaining 

sessions on April 25 and June 14, Guild representative Kummer 

asked numerous questions, such as when the money would be 

distributed, how much money would be in the merit pay pool, what 

criteria would be used to determine who would receive merit pay, 

and how much they would receive.  Kummer made clear to News 

representative Jaske that he would have a difficult time selling 

any merit pay proposal to the Guild membership, but that it 



-26-

would be impossible for his members to accept the employer’s 

proposal without more information.  (A 176-77.)

The News steadfastly declined to provide the requested 

information.  Indeed--because, far from answering the Guild’s 

questions about the News’ merit pay proposal--its July 5 

implementation raised even more questions, Guild Attorney Ice 

again asked at the July 10 bargaining session for more 

information about the proposal.  Ice asked for specifics about 

such issues as the use of formulas for determining eligibility 

for and the amount of merit increases, the relationship between 

specific evaluation ratings and percentage increases, the effect 

of job classification on merit pay determinations, and what 

other factors, if any, the News used in making merit pay 

determinations.  (See pp. 14-15, above.)

In response, the News provided a single document, which 

revealed only the most basic elements of the proposal, such as 

that the merit pay pool would average four percent the first 

year and three percent in the second and third years of the 

contract; it provided no information concerning how individual 

merit pay determinations would be made.  (See p. 9, above.)  Nor 

did the News provide much more information during bargaining 

sessions.  For example, the News provided no information 

regarding the total amount of money projected to be in the merit 

pool, despite the fact that as of April 25, it possessed an 



-27-

internal document showing precisely that information.  (A 889.)  

Indeed, until June 14, the News did not even specify whether the 

percentage increases referenced the contract scale wage rates or 

actual salaries, despite the fact that the News had known since 

April 27 that it intended to use actual salaries.  (See pp. 10-

11, above.)

In addition, the responses that the News did provide gave 

the Guild incomplete and inaccurate information regarding the 

News’ criteria for making merit pay determinations.  For 

example, in letters the News provided to employees, it stated 

that employees rated “outstanding” or “commendable” would 

receive merit pay (A 718).  The record shows, however, that 

other, unstated factors affected the determination as to whether 

an employee received merit pay.  Indeed, at a bargaining session 

in spring 1996, News representative Jaske told Guild Attorney 

Ice that an employee with an outstanding rating might not

receive any merit pay.  (A 388.)  Nevertheless, Jaske failed to 

elaborate on what other factors the employer intended to take 

into account.

Similarly, although the employees’ merit pay letters stated 

that employees rated “acceptable” would not be eligible for 

merit pay, the record shows that other factors also affected 

whether those employees received merit pay.  (A 689.)  Thus, in 

the first round of increases, employee Diane Hofsess was rated 



-28-

“acceptable” but received a merit increase.  (A 1166.)   Again, 

the News failed to articulate how it determined which 

“acceptable” employees would get increases.

Moreover, the Board reasonably found (A 7) any information 

actually provided regarding how merit pay determinations were 

made came too late to enable the Guild to bargain intelligently.  

For example, although the proposal was implemented on July 5, 

1995, News representative Jaske revealed in late fall 1995 for 

the first time that employee classification affected merit pay 

determinations.  Thus, he told the Guild that reporters would be 

favored under the merit pay system, because they were the 

“lifeblood” of the newspaper. (A 239-40.)  During discussions 

about the second round of increases, Jaske informed the Guild 

for the first time that individual performance ratings were not 

tied to specific percentage increases, nor would a higher rating 

necessarily result in a higher percentage increase.  (A 387-88.)  

Not until May 1996, almost one year after implementing its merit 

pay proposal, did the News reveal to the Guild that employees 

rated “acceptable” were eligible for merit increases.  (A 390-

92.)  In addition, the Guild learned only at the hearing before 

the Board that the News used such factors as whether an employee 

undertook additional responsibilities during the review year, 

showed recent improvement, or was being recruited by another 

employer.  News Publisher Giles conceded that the News never 



-29-

informed the Guild of the existence of those factors despite the 

Guild’s repeated requests for information.  (A 328-32.)

In response to this plethora of evidence that the News 

failed to provide accurate, timely information about its merit 

pay proposal, including information regarding the criteria used 

for making merit pay determinations, the News offers no defense.  

The Guild’s inquiries concerned the basic features of the News’ 

merit pay proposal.  As such, they were presumptively relevant 

inquiries (see p. 25, above), and the News’ failure to provide 

the requested information constitutes a violation of the Act.  

The News challenges only the Board’s findings that its 

failure, until June 14, 1995, to specify whether it was using 

contract wage scales or actual wages as the basis for the merit 

pool, and its failure to provide its cost estimate for the pool 

constitute violations of the Act.  Even that limited defense, 

however, is without merit.  Regarding the basis for the merit 

pool, the News asserts that Guild representative Kummer 

allegedly rejected an offer on April 27 to explain its proposal.  

The News contends (Br 37) that had Kummer merely requested an 

explanation, Jaske would have explained then that the News had 

modified its proposal to use actual wages, instead of contract 

wage scales, as the basis for the merit pool.  There was nothing 

on the face of the then-pending proposal, however, to alert 



-30-

Kummer to the fact that it contained such a major modification 

about which he needed to inquire.3

2. Information relevant to the News’ 
overtime-exemption proposal

Guild requests for information about the overtime-exemption 

proposal addressed another important element of employees’ 

compensation, as well as their hours.  Because those requests 

were, like the information sought regarding merit pay, 

presumptively relevant, the Board reasonably found (A 8) that 

the News’ failure to respond violated Section 8(a)(5) and (1) of 

the Act.

Thus, on June 14, the Guild first requested information 

about the News’ proposal to exempt certain employees from 

overtime pay, including a list of eligible employees and more 

detailed information about how the proposal would work.  Because 

it received no further information about the mechanics of the 

proposal, Guild Attorney Ice later reiterated the request both 

orally and in writing.  Ice and Kummer made clear to the News 

that the Guild was seeking information that would give some 

definition to the scope and impact of the proposal.  In 

response, the News belatedly provided the Guild with a list of 

 
3 Also without merit is the News’ contention (Br 37) that it was 
justified in failing to provide its internal cost estimate for 
the merit pay proposal because Kummer never requested it.  The 
evidence shows that at the April 25 bargaining session, Kummer 



-31-

job classifications that might include employees eligible for 

the overtime exemption, but no information about how the News 

would calculate salaries, determine who in fact was eligible, or 

who would make eligibility determinations.  On August 4 and 

October 16, the Guild reiterated its request for more 

information about the proposal, including a list of eligible 

employees, but never received any response.  Accordingly, the 

Board reasonably found (A 8) that the News’ failure to provide 

requested information was unlawful.

There is no merit to the News’ contention (Br 35-36) that 

it was relieved of responsibility to provide the requested 

information because the Guild allegedly refused to bargain over 

the overtime-exemption proposal by making “bad faith” 

counterproposals.  (See A 8.)  It is true but irrelevant that 

the Guild expressed its opinion that the News’ proposal was 

illegal:  credited evidence shows that at the June 14 and July 

10 bargaining sessions, the Guild made good faith 

counterproposals, in part designed to address elements of the 

proposal it believed to be in conflict with minimum-wage and 

overtime laws.  (Above, pp. 11, 15.)  Indeed, even a cursory 

examination of the Guild’s counterproposals shows that they 

constituted a meaningful attempt to address the very aspect of 

  
inquired how much money would be in the merit pool.  (See p. 8,
above.)



-32-

the News’ proposal that made it so unpalatable.  Thus, the Guild 

simply proposed seeking advisory rulings from the Department of 

Labor about whether particular employees were exempt from 

overtime compensation requirements, in contrast with what it 

believed were unlawful determinations by the News.

Nor is there merit to the News’ contention (Br 37) that it 

satisfied its obligation to provide information about its 

overtime exemption proposal by giving the Guild a list of job 

classifications.  The Guild made clear that it requested the 

information it did (for example, the list of eligible employees) 

in order to appreciate the scope and impact of the News’ 

proposal.  The News’ list of job classifications, covering 

almost the entire bargaining unit, plainly failed to satisfy the 

Guild’s need for information.  Moreover, as the Board found 

(A 8), even if a list of potentially eligible employees did not 

exist, the News was not absolved of its responsibility to 

provide the Guild with the information it indisputably possessed 

that was responsive to its requests.4

 
4 The Board reasonably found (A 8) not credible the News’ 
assertion that no such list existed.  Indeed, the Free Press, 
which made a similar proposal, provided such a list.  (A 905.)



-33-

III. SUBSTANTIAL EVIDENCE SUPPORTS THE BOARD’S 
FINDINGS THAT THE NEWS VIOLATED SECTION 8(a)(5) 
AND (1) OF THE ACT BY UNILATERALLY IMPLEMENTING 
PROPOSALS REGARDING MERIT PAY AND TELEVISION 
ASSIGNMENTS IN THE ABSENCE OF A VALID IMPASSE

A.  Applicable Principles and Standard of Review

As discussed above, Section 8(a)(5) and (1) of the Act (29 

U.S.C. § 158(a)(5) and (1)) makes it an unfair labor practice 

for an employer to refuse to bargain collectively with the 

collective-bargaining representative of its employees.  For an 

employer to change terms and conditions of employment without 

affording the union an opportunity for adequate consultation 

both “minimizes the influence of organized bargaining” and 

emphasizes to the employees “that there is no necessity for a 

collective bargaining agent.”  May Department Stores Co. v. 

NLRB, 326 U.S. 376, 385 (1945). Thus, unilateral action with 

respect to any mandatory bargaining subject is proscribed.  NLRB 

v. Katz, 369 U.S. 736, 743 (1962).

Notwithstanding the general prohibition against unilateral 

changes, the Board has, with judicial approval, consistently 

held that where the union and employer have bargained to a bona 

fide impasse, the employer typically has a limited right to 

implement unilateral changes in mandatory bargaining subjects, 

so long as those changes are reasonably comprehended within its 

pre-impasse proposal to the union.  Taft Broadcasting Co., 163 



-34-

NLRB 475, 478 (1967), enforced sub nom., AFTRA Kansas City Local 

v. NLRB, 395 F.2d 622 (D.C. Cir. 1968).  

In order to preserve the integrity of the collective-

bargaining process, however, the Board has recognized “a narrow 

exception to the implementation-upon-impasse rules, at least in 

the case of wage proposals . . . that confer on an employer 

broad discretionary powers that necessarily entail recurring 

unilateral decisions regarding changes in the employees’ rates 

of pay.”  McClatchy Newspapers, Inc., 321 NLRB 1386 (1996) 

(“McClatchy”), enforced, 131 F.3d 1026 (D.C. Cir. 1997)).  The 

Board concluded in McClatchy that a merit pay proposal giving an 

employer complete discretion to determine the timing, amount, 

and criteria for awarding merit pay would, if implemented, be 

“inherently destructive” of the fundamental principles of 

collective bargaining.  321 NLRB at 1391.  In enforcing 

McClatchy, the Court agreed with the Board that “where the 

employer has advanced no substantive criteria for its merit pay 

proposal[,] . . . implementation might well irreparably 

undermine [the union’s] ability to bargain,” and that 

implementation of such “inherently destructive” proposals could 

be prohibited by the Board even in the face of a genuine 

bargaining impasse.  McClatchy Newspapers, Inc. v. NLRB, 131 

F.3d 1026 (D.C. Cir. 1997).



-35-

The Board’s findings of fact are “conclusive” if supported 

by substantial evidence on the record as a whole.  Section 10(e) 

of the Act (29 U.S.C. § 160(e)); Universal Camera Corp. v. NLRB, 

340 U.S. 474, 477, 488 (1951).  The Board’s conclusions of law 

are entitled to acceptance if they are based on a reasonably 

defensible construction of the Act.  See NLRB v. Iron Workers 

Local 103, 434 U.S. 335, 350 (1978); Lucile Salter Packard 

Children’s Hosp. v. NLRB, 97 F.3d 583, 588 (D.C. Cir. 1996).

B.  The Board Reasonably Found that the News 
Unlawfully Implemented Its Merit Pay Proposal

1. The News unlawfully implemented its ill-defined 
merit pay proposal

There is no dispute that on July 5, 1995, the News 

implemented its merit pay proposal.  As we show below, the Board 

reasonably found (A 7) that implementation violated Section 

8(a)(5) and (1) of the Act under the principles discussed above.

The Board reasonably found (A 7) in the instant case that 

“even if the parties had reached good-faith impasse, the 

unilateral implementation of [the merit pay] proposal, without 

definable objective procedures and criteria, was inherently 

destructive of the statutory collective-bargaining process” 

under the principles in McClatchy.  Thus, as in McClatchy, the 

News proposed a “standardless” system for awarding merit pay.  

321 NLRB at 1391.  The News’ description of its proposal failed 



-36-

to specify any objective criteria for awarding merit pay.  

(Above, p. 10.)

Moreover, the record is replete with examples of the News, 

in response to requests for specifics, readily acknowledging to 

the Guild that it had utilized no formulas or criteria in 

determining who would receive merit increases.  At discussions 

concerning the second round of merit increases, News 

representative Jaske fended off the Guild’s attempts to discern 

any criteria by insisting that merit pay decisions--whether to 

award it and in what amount--were solely the result of 

management’s judgment, and utilized no formula.  (A 370-71, 

385.)  And when questioned at the hearing, News Publisher Giles 

specifically denied the existence of any such formula.  Giles 

even acknowledged in testimony, under the merit pay proposal, 

the News could give the entire merit pay pool to a single 

employee if it chose to do so.  (A 326, 327, 333.) 

Significantly, the facts of the instant case also hew 

closely to those in McClatchy concerning the Guild’s exclusion 

from the actual merit pay process.  In McClatchy, the union was 

not invited to participate in making merit pay determinations 

and was notified of those determinations after the fact; in 

addition, the union could participate in review of the decisions 

only at the employees’ request, in a nonbinding proceeding.  131 

F.3d at 1027-28.  Similarly here, the News informed the Guild of 



-37-

the July 5 merit increases only after it had notified the 

recipients.  The Guild was also excluded from discussions 

between employees and their supervisors regarding merit pay 

awards unless the employee requested Guild representation at the 

meeting.  Id.  See also Royal Motor Sales, 329 NLRB No. 71 at 21 

(1999) (where there are no objective standards for merit pay, 

the right to grieve results is meaningless).  

There is no merit to the News’ attempt (Br 31-34) to 

distinguish the facts of the instant case from those in 

McClatchy.  Contrary to the News’ contention (Br 33), it is not 

legally or factually significant that the News’ proposal stated 

in dollar amounts the average totals for the amount of money in 

the merit pay pool, while the McClatchy proposal did not.  The 

proposal here might as well not have stated any amount, because 

it was always subject to unilateral change.  Thus, Publisher 

Giles admitted that, under the News’ proposal, if the merit pool 

money had been exhausted but he still wanted to give someone a 

greater increase, he had the discretion simply to increase the 

dollar amount of the pool.  (A 356.)  In any event, the News 

retained complete discretion over all critical considerations, 

including who would receive increases and how much each would 

receive.  News representative Jaske and Publisher Giles asserted 

that under the News’ proposal, the News had the discretion to 

award an employee with an outstanding rating either no merit pay 



-38-

increase, a 20 percent increase, or the entire merit pool.  

(A 333, 388-93.)

The News is simply wrong in contending (Br 33) that the 

fixed timing of its merit pay increases distinguishes its 

proposal from the one at issue in McClatchy:  one of the two 

employer proposals at issue in McClatchy expressly included a 

fixed time for merit pay determinations.  131 F.3d at 1028.  The 

Court upheld as reasonable the Board’s determination that an 

employer could not implement a merit pay system after impasse if 

it lacked both fixed criteria and fixed timing.  Id. at 1035 

n.8.

Finally, there is no merit to the News’ contention (Br 33-

34) that its merit pay proposal contained objective criteria 

because it was tied to each employee’s annual performance 

review.  Again, the record shows that the News disclaimed any 

relationship between the results of those reviews and the 

factors involved in awarding merit increases.  Thus, News 

representative Jaske candidly acknowledged to Guild attorney Ice 

that performance ratings took a back seat to the “judgment of 

management” in determining percentage increases.  (A 385.)  

Indeed, Jaske acknowledged that merit pay determinations were 

strictly a judgment of management.  Similarly, Publisher Giles 

testified that “[t]he performance appraisal program [is] one of 



-39-

many factors . . . that are considered in arriving at a merit 

pay recommendation.”  (A 348.)

Ultimately, a proposal that purports to tie merit pay 

determinations to a performance review process, but which lacks 

any true connection or objective criteria, is as inherently 

destructive of the bargaining process as a proposal that permits 

the employer to award merit pay without any performance review.  

See McClatchy, 131 F.3d at 1028 (Modesto Bee could not implement 

proposal that tied merit pay to annual review process lacking 

objective criteria); Royal Motor Sales, 329 NLRB No. 71 at 21 

(1999) (proposal under which wage increases are tied to periodic 

performance review cannot be implemented because no objective 

criteria incorporated in review).  The News has never identified 

any objective criteria employed in its performance review 

process.5  

In sum, and contrary to the News’ contention (Br 34), both 

the amount of and basis for wage changes under the News’ 

implemented proposal were subject to unfettered management 

discretion.  Therefore, under the Board’s and this Court’s 

decisions in McClatchy, the News’ implementation of its merit 

 
5 The News’ contention (Br 33 n.45) that its merit pay proposal 
was unobjectionable because it utilized a bargained-for 
performance evaluation system is disingenuous.  The record shows 
that prior to the implementation of the News’ merit pay 
proposal, performance evaluations were rare.  (A 156-57.)  



-40-

pay proposal was unlawful, regardless of whether the parties 

reached a bargaining impasse.

2. The Board also reasonably found that, even 
assuming that the News’ merit pay proposal 
was not inherently destructive, its 
implementation was unlawful because the 
parties were not at a valid impasse

As discussed above (p. 24), it is an unfair labor practice 

for an employer to refuse to bargain with the collective-

bargaining representative of its employees.  An employer fails 

to meet its statutory obligation to bargain when, absent either 

agreement or a good-faith impasse in negotiations, it changes 

employees’ terms and conditions of employment.  NLRB v. Katz, 

369 U.S. 736, 742-43 (1962); Teamsters Local Union No. 639 v. 

NLRB, 924 F.2d 1078, 1084 (D.C. Cir. 1991).

It is settled that, where a party has not bargained in good 

faith, it may not declare a bargaining impasse or act 

unilaterally.  See United Packinghouse Food & Allied Workers 

Int’l Union v. NLRB, 416 F.2d 1126, 1131 (D.C. Cir. 1969).  In 

particular, where, during negotiations, an employer refuses to 

furnish relevant requested information about its bargaining 

proposals, a valid impasse cannot exist.  Cone Mills Corp. v. 

NLRB, 413 F.2d 445, 448 (4th Cir. 1969).  See also Rivera-Vega 

v. Conagra, Inc., 70 F.3d 153, 162 (1st Cir. 1995).

  
Publisher Giles conceded that the implemented process was a 
significant departure from the status quo.  (A 357.)



-41-

The burden of proving that a valid impasse existed rests 

with the party asserting it to justify a unilateral change in 

employee terms or conditions.  See, for example, PRC Recording 

Co., 280 NLRB 615, 635 (1986), enforced sub nom., Richmond 

Recording Corp. v. NLRB, 836 F.2d 289 (7th Cir. 1987). 

Moreover, as this Court has emphasized, whether a valid impasse 

exists “is a question of a fact involving the Board’s presumed 

experience and knowledge of bargaining problems,” and “few 

issues are less suited to appellate judicial appraisal than 

evaluation of bargaining processes or better suited to the 

expert experience of [the Board,] which deals constantly with 

such problems.”  Steelworkers Local 14534 v. NLRB, 983 F.2d 240, 

246 (D.C. Cir. 1992).  

Here, as shown above, the News failed to provide critical, 

relevant requested information.  That failure, without more, 

justifies the Board’s decision that the parties here did not 

bargain to impasse.  See Korn Industries, Inc. v. NLRB, 389 F.2d 

117, 120-22 (4th Cir. 1967) (no valid impasse where employer 

refused to provide information relevant to merit pay proposal).

The record abounds with other evidence of the News’ bad 

faith.  First, as the Board found (A 7), the News intentionally 

misrepresented the Guild’s position on merit pay to employees.  

In his May 5 memo to employees, Publisher Giles told employees 

that the Guild had flatly rejected merit pay.  The News cannot, 



-42-

however, point to a single instance of the Guild flatly 

refusing, or refusing to bargain over, merit pay.  To the 

contrary, the Guild’s continued efforts to inquire about the 

proposal, which went unanswered, strongly support the Board’s 

finding that additional bargaining was not futile.

The News also refused to bargain--and hence precluded 

impasse--by misrepresenting the level of the Guild’s willingness 

to attend bargaining sessions.  On June 28, Publisher Giles told 

employees in a memo that the Guild was unwilling to meet to 

bargain over merit pay.  In fact, at that time, the News had a 

request from Guild representative Kummer for a bargaining 

session in the first week of July.  Days later, the News 

partially justified unilateral implementation of its proposal by 

misrepresenting to employees the reasons for the Guild’s failure 

to meet with the News on July 3.  Thus, the News failed to 

inform employees that it was the News’ own fault that the Guild 

did not show up for the July 3 bargaining session because the 

News made sure that the Guild did not receive notice of a 

meeting scheduled for that date until after the proposed meeting 

time.  (See p. 12, above.)

The News also evidenced its bad faith by giving information 

to employees that it withheld from the Guild, despite the 

Guild’s repeated requests for that information.  For example, 

the News gave employees statistics concerning how many employees 



-43-

it anticipated would receive merit increases, how many did 

receive merit increases, and what the range of increases was in 

relation to employees’ performance ratings, without providing 

any of that information to the Guild.  While telling the Guild 

that there were no formulas or criteria for the award of merit 

pay, the News told its employees that employees had to have 

“outstanding” or “commendable” ratings to be eligible for merit 

pay.  (See pp. 13-14, above.)6

There is also no merit to the Newspapers’ contention 

(Br 39) that the merit pay negotiations had reached impasse 

because of the Guild’s intransigence.  At the last bargaining 

session prior to implementation (p. 13 above), the Guild 

continued to ask questions about the proposal and Guild 

representative Kummer denied the absence of a deadlock.  Indeed, 

as of the time of implementation, the parties had discussed the 

 
6 There is no merit to the News’ contention (Br 35-36) that its 
own duty to bargain (and hence its obligation not to make 
unilateral changes) was “suspended” by the Guild’s alleged bad 
faith with respect to the News’ overtime-exemption proposal.  As 
discussed in detail above (pp. 31-32), the record fully supports 
the conclusion that the Guild never refused to bargain over the 
overtime-exemption proposal.  Nor is there merit to the News’ 
contention (Br 38-39) that it was improper for the Board to rely 
upon the News’ communications with its employees as evidence of 
the News’ bad faith, because those communications were 
assertedly privileged under Section 8(c) of the Act (29 U.S.C. 
§ 158(c)), which protects an employer’s noncoercive expression 
of views.  The Board did not find unlawful the News 
communications with employees; rather, it found unlawful the 



-44-

News’ merit pay proposal in detail at only two bargaining 

sessions.  (Above, pp. 8, 10.)

C.  The Board Reasonably Found that the News 
Unlawfully Implemented its Television Assignment 
Proposal Because of the Absence of a Valid Impasse

The Board reasonably found (A 7 n.17) that the News also 

unlawfully implemented its television news assignment proposal. 

The Board had before it an earlier unilateral implementation (in 

November 1994) of a requirement that News reporters be available 

for television interviews, without compensation, on subjects 

they covered for the News.  In the negotiations for a new 

contract, the News again proposed that it be given discretion 

under the contract to require reporters to participate in 

television interviews without any additional compensation.  

(A 433.)  The Guild’s unfair labor practice charge regarding the 

November 1994 policy was pending at the time.  (A 201, 729.)  

Nevertheless, on July 5, the News implemented the new proposal.  

(A 203, 545.)  The Board later issued an order finding that the 

November 1994 implementation constituted a violation of Section 

8(a)(5) and (1) of the Act.  Detroit News, 319 NLRB 262 (1995).

This Court recently upheld the Board’s position that, where 

the existence of unremedied unfair labor practices contributes 

to a deadlock in subsequent negotiations over the same issue, no 

  
News’ failure also to communicate with the Union.  Thus, Section 
8(c) is not implicated here.



-45-

valid impasse can be reached, and the proposal cannot be 

implemented.  Alwin Mfg. Co., Inc. v. NLRB, 192 F.3d 133, 141 

(D.C. Cir. 1999) (“Alwin”).  Here, as in Alwin, the existence of 

an unremedied unfair labor practice contributed to the parties’ 

deadlock on a bargaining proposal.  Indeed, the News does not 

dispute that its failure to remedy its unlawful November 1994 

implementation of the television assignment proposal increased 

friction at the bargaining table and provided the News with an 

advantage in bargaining over that issue, thus reducing the 

likelihood of an agreement.7 As this Court found in Alwin, the 

determination of whether or not the unremedied unfair labor 

practice affected the negotiations “is a quintessential question 

of fact which is appropriately left to the Board to resolve in 

each case in light of its expertise.”  Id. at 139.  Accordingly, 

the Board appropriately found (A 7 n.17) that “the fact that 

negotiations took place in the context of an unremedied unfair 

labor practice did preclude good-faith impasse.”

 
7 The News’ only response (Br 34) to the Board’s finding that its 
July 1995 television assignment implementation was unlawful is 
to question how the television assignment proposal differed from 
its other proposals that the Board did not find unlawfully 
implemented.  The News’ suggestion that there are no differences 
between the proposals is disingenuous.  The television 
assignment proposal obviously differs in that the News 
previously had unlawfully implemented the same proposal.



-46-

IV. SUBSTANTIAL EVIDENCE SUPPORTS THE BOARD’S FINDING 
THAT THE STRIKE WAS AN UNFAIR LABOR PRACTICE 
STRIKE AND THAT THE NEWSPAPERS THEREFORE VIOLATED 
SECTION 8(a)(3) AND (1) OF THE ACT BY REFUSING 
IMMEDIATELY TO REINSTATE THE STRIKERS UPON THEIR 
UNCONDITIONAL OFFER TO RETURN TO WORK

A.  Applicable Principles

A strike caused or prolonged at least in part by an 

employer’s unfair labor practice is an unfair labor practice 

strike.  See General Indus. Employ. Union Local 42 v. NLRB, 951 

F.2d 1308, 1311 (D.C. Cir. 1991).  The Board’s determination 

that a strike is an unfair labor practice strike is a factual 

issue on which the Board’s findings are conclusive if supported 

by substantial evidence on the record as a whole.  Id. at 1312; 

Allied Indus. Workers, Local No. 289 v. NLRB, 476 F.2d 868, 883 

(D.C. Cir. 1973).

Unfair labor practice strikers retain their status as 

employees and, unlike purely economic strikers, are entitled to 

immediate reinstatement upon their unconditional offer to return 

to work.  NLRB v. International Van Lines, 409 U.S. 48, 50-51 

(1972).  Employers are required to discharge replacement 

workers, if necessary, to make room for the reinstatement of 

unfair labor practice strikers.8  See George Banta Co. v. NLRB, 

 
8 In contrast, purely economic strikers are entitled to 
preferential hiring rights once they offer to return; that is, 
they are entitled to positions occupied by strike replacements 
as they become available.  See Laidlaw Corp., 171 NLRB 1366, 
1369-70 (1968).



-47-

686 F.2d 10, 20-21 (D.C. Cir. 1982).  Failure to reinstate 

unfair labor practice strikers immediately upon their 

unconditional offer to return to work violates Section 8(a)(3) 

and (1) of the Act.  Teamsters Local No. 515 v. NLRB, 906 F.2d 

719, 723 (D.C. Cir. 1990).

In determining whether an employer’s unfair labor practices 

had a sufficient causal connection to the employees’ reasons for 

striking to render them unfair labor practice strikers, it is 

required only that unlawful conduct be a contributing cause, not 

necessarily the sole or principal cause.  See Northern Wire 

Corp., 291 NLRB 727, 727 n.4 (1988).  Statements made during 

pre-strike union meetings are particularly relevant to 

establishing causation.  Generally, if unfair labor practices 

were discussed meaningfully at such meetings, they are 

considered to have been at least a partial cause of the strike.  

See Northern Wire Corp. v. NLRB, 887 F.2d 1313, 1320 (7th Cir. 

1989); Larand Leisurelies, Inc., 213 NLRB 197, 197 n.3 (1974), 

enforced, 523 F.2d 814, 820-21 (6th Cir. 1975).

Section 7 also protects employees “honoring strikes by 

employees in which they are not directly involved whether or not 

such strike is accompanied by picketing, whether or not the 

sympathy striker is represented by the same union as the one on 

strike, and whether or not the strike is at another employer.”  

Supermarkets General Corp., 296 NLRB 1138, 1142 (1989).  See



-48-

General Tire & Rubber Co. v. NLRB, 451 F.2d 257, 258-59 (1st 

Cir. 1971); Allbritton Communications, Inc., 271 NLRB 201, 205, 

231 (1984), enforced, 766 F.2d 812 (3d Cir. 1985).

B. The News’ Unfair Labor Practices Were 
a Contributing Cause of the Strike 

The Board reasonably found (A 8) under the foregoing 

principles that the News’ unfair labor practices contributed to 

the employees’ decision to strike.  The merit pay issue 

dominated the Guild’s pre-strike discussions.  (Above, pp. 8-

16.)  Indeed, the Newspapers do not dispute that the Guild 

employees, those directly affected by the News’ unfair labor 

practices, were motivated to strike by the News’ unlawful 

refusal to provide information and its implementation of the 

merit proposal.  Accordingly, assuming that the Court concurs in 

the Board’s determination that the News’ implementation of its 

merit pay proposal was unlawful, the striking employees 

represented by the Guild were motivated by unfair labor 

practices and the ensuing strike was an unfair labor practice 

strike.

As discussed more fully below, the Board reasonably found 

(A 8, 77) that not only the Guild-represented employees, but 

also employees in the other units who struck to support them, 

were unfair labor practice strikers.  Prior to calling the 

strike, all members of the Unions’ Council pledged to strike and 



-49-

honor each other’s strike in protest of the DNA/Detroit 

Newspapers (including the News and Free Press) anti-union 

conduct and unfair labor practices.  (Above, p. 16.)  Moreover, 

the Newspapers point to no evidence undermining the Unions’ 

assertion in their pre-strike unity pact that they were 

genuinely dedicated to supporting each other’s strikes.  

Accordingly, either as primary or sympathy strikers, the 

strikers were motivated to strike by unfair labor practices, 

and, consequently, were unfair labor practice strikers.9  See

cases cited above, pp. 47-48.

In any event, substantial evidence supports the Board’s 

conclusion that unfair labor practices motivated the strike by 

all the Unions.  During their pre-strike meetings, the Unions 

discussed their many grievances against the Newspapers’ 

bargaining conduct.  Indeed, the discussions at those meetings 

 
9 The Newspapers’ suggestion (Br 31 n.43) that the other Unions’ 
members cannot be deemed unfair labor practice sympathy strikers 
is not properly before the Court.  As the Newspapers acknowledge 
(Br 29), under Section 10(e) of the Act (29 U.S.C. § 160(e)), 
this Court has no jurisdiction to consider arguments not raised 
to the Board.  Woelke & Romero Training, Inc. v. NLRB, 456 U.S. 
645, 665-66 (1982).  The Newspapers failed to except to the 
administrative law judge’s finding that all the strikers were
either primary or sympathy strikers.  Nor did the Newspapers 
argue to the Board that, even if the Board affirmed the judge’s 
finding that at least some of the strikers were unfair labor 
practice strikers, the Board should nevertheless find that 
sympathy strikers are not accorded the same rights as primary 
unfair labor practice strikers.  Accordingly, those contentions 
are not before the Court.



-50-

evidenced a strong feeling among the union members that the 

Newspapers were not bargaining fairly.  As the record shows, the 

strike-related meetings often became discussions of the laundry 

list of conduct that the Union believed violated Section 8(a)(5) 

and (1).  (Above, pp. 12-14.)  As such, the Unions’ strike 

decisions were motivated not only by the desire to protest 

individual unfair labor practices that the Unions believed the 

Newspapers had committed, but also more generally against what 

the Unions’ perceived as a pattern of disrespect for the 

bargaining process. 

The News’ unlawful implementation of its merit pay 

proposal, and its refusal to provide information during its 

bargaining with the Guild, fits squarely within that perceived 

pattern of disrespect for the bargaining process.  Indeed, the 

fact that Vice President Jaske conducted both the Agency’s and 

the News’ bargaining reinforced the connection between the 

Unions’ displeasure over the merit pay implementation and its 

concern about the Newspapers’ pattern of unfair bargaining.  The 

merit pay implementation was a powerful example of everything 

that was wrong with how the Newspapers were conducting the 1995 

bargaining. 

Moreover, the record provides strong support for the 

Board’s finding that the other unions also were motivated 

specifically by the News’ unlawful merit pay implementation.  



-51-

The Unions repeatedly included the News’ merit pay 

implementation in their lists of what they perceived as unlawful 

conduct to which the Newspapers had subjected them.  (See p. 9, 

11, 12, 14, above.)  Moreover, the timing of the inception of 

the strike--July 13--in relation to the merit pay 

implementation--July 5--strongly supports the causal connection 

found by the Board.  The merit pay issue, although confined in 

the 1995 bargaining to the News and Free Press, was of 

considerable concern to employees represented by other striking 

Unions.  For, as William Kosta, a DTU No. 18 member, testified, 

without contradiction, the other Unions were upset by the News’ 

merit pay implementation because they were afraid that the 

Agency would impose such a system on them next.  (A 282-84.)  On 

those facts, the Board reasonably found that the News’ unlawful 

implementation of its merit pay proposal contributed to the 

Unions’ decisions to strike. See NLRB v. Peter Cailler Kohler 

Swiss Chocolates Co., Inc., 130 F.2d 503, 505-06 (2d Cir. 1942).

 The Company contends (Br 40-41) that the Unions were 

motivated solely by economic considerations, or, alternatively,  

by the Newspapers’ conduct that the Board found not to 

constitute unfair labor practices.  That contention reflects the 

Newspapers’ misapprehension of the correct test for determining 

whether a strike is an unfair labor practice strike.  Thus, in 

making that determination, the Board, with the approval of this 



-52-

Court, does not attempt to ascertain whether the strike would 

have occurred “but for” particular unfair labor practices.  As 

this Court has stated, the dispositive question is, rather, 

“‘whether the employees, in deciding to go on strike, were 

motivated in part by the unfair practices committed by their 

employer, not whether, without that motivation the employees 

might have struck for some other reason.’”  Teamsters Local 515 

v. NLRB, 906 F.2d 719, 723 (D.C. Cir. 1990) (quoting Northern 

Wire Corp. v. NLRB, 887 F.2d 1313, 1319-20 (7th Cir. 1989)).  In 

short, as this Court has recognized, “if an unfair labor 

practice had anything to do with causing the strike, it was an 

unfair labor practice strike.”  General Drivers & Helpers Union, 

Local 662 v. NLRB, 302 F.2d 908, 911 (D.C. Cir. 1962).

As shown above, substantial evidence supports the Board’s 

finding that the News’ merit pay implementation was a motivating 

factor in the Unions’ decision to strike.  That, as the 

Newspapers contend (Br 41), there may have been other economic 

factors that also motivated the employees to strike, is 

irrelevant.  Equally irrelevant is the Newspapers’ contention 

(Br 41) that striking employees may have been motivated to 

strike because of other conduct that the Unions believed 

constituted unfair labor practices, including the Newspapers’ 

failure to comply with the parties’ bargaining “ground rules” 

agreement to engage in two-stage bargaining.  Although it is 



-53-

true that the Board found (A 5) that that conduct was not an 

unfair labor practice, the Board’s finding does not undermine 

its concurrent finding that the Unions also were motivated by 

the News’ unlawful refusal to provide information and by 

unilateral implementation of its merit pay plan.10  

C. The Newspapers Unlawfully Denied Immediate 
Reinstatement to Returning Strikers

The Company does not dispute that it failed to reinstate 

the strikers upon their unconditional offer to return to work.  

The Board reasonably found (A 88) that the Newspapers violated 

Section 8(a)(3) and (1) of the Act (29 U.S.C. § 158(a)(3) and 

(1)) by failing to reinstate the strikers immediately, because 

it found (A 8, 88 n.3) that they were unfair labor practice 

strikers.  See cases cited (above, p. 46).

There is no merit to the Newspapers’ contention (Br 42) 

that the strikers do not have reinstatement rights because the 

 
10 The Newspapers’ contention (Br 41) that the Unions’ only real 
motivation to strike was over the breach of the bargaining 
ground rules is unsupportable.  As shown above (pp. 12-14), the 
record evidence shows that many of the Unions discussed the 
merit pay implementation at their pre-strike meetings.  Implicit 
in the Newspapers’ contention is an attack on the Board’s 
decision (A 74) to credit the uncontradicted testimony of the 
union leaders that the merit pay issue was discussed and was a 
motivating factor.  See NLRB v. Peter Cailler Kohler Swiss 
Chocolates Co., Inc., 130 F.2d 503 (2d Cir. 1942).  The Court, 
however, will not overturn the Board’s credibility findings 
absent a showing that they are “‘hopelessly incredible’ or 
‘self-contradictory.’”  Elastic Stop Nut Div. Of Harvard Indus., 
Inc. v. NLRB, 921 F.2d 1275, 1281 (D.C. Cir. 1990) (citation 



-54-

object of their strike was unlawful.  The Newspapers devote much 

of their brief (Br 19-28) to a contention that the Unions struck 

in order to condition further bargaining about mandatory 

subjects on the Newspapers’ return to joint bargaining, a 

nonmandatory subject of bargaining, and that the strike itself 

was therefore unlawful and unprotected.  As the Board reasonably 

found (A 96), however, in rejecting that contention, the 

Newspapers failed to establish that the Unions in fact struck 

for that purpose.

First, as the Board observed (A 94), the Newspapers waived 

that contention by failing to raise it in a timely manner.  

Thus, they unequivocally argued at the hearing and in their 

brief to the administrative law judge that the strike was an 

economic strike, and did not contend that the strike was 

unlawful.  (See A 138 (“Clearly, when the record is carefully 

reviewed, it is obvious that the strike is an economic 

strike.”).)  In their exceptions to the judge’s decision, 

however, they claimed for the first time that the strike had an 

unprotected object and was therefore unlawful.  (See Br 29-30.)  

See Trident Seafoods, Inc. v. NLRB, 101 F.3d 111, 116-17 (D.C. 

Cir. 1996) (failure to raise issue before ALJ constitutes 

waiver); U.S. Service Indus., Inc., 315 NLRB 285, 285 (1994), 

  
omitted).  In the single paragraph (Br 41) addressing the issue, 
the Newspapers do not attempt any such showing.



-55-

enforced mem., 72 F.3d 920 (D.C. Cir. 1995) (failure to raise 

argument at proper time constitutes waiver).  See also Local 

594, UAW v. NLRB, 776 F.2d 1310, 1314 (6th Cir. 1985); Yorkaire, 

Inc., 297 NLRB 401, 401 (1989), enforced mem., 922 F.2d 832 (3d 

Cir. 1990). 

There is no merit to the Newspapers’ contention (Br 29-30) 

that they did not waive the argument because they complied with 

the express requirements of Section 10(e) of the Act (29 U.S.C. 

§ 160(e)), by raising the issue to the Board prior to raising it 

to the Court.  The waiver doctrine applied by the Board here is 

separate, and is aimed at preventing parties from raising new 

evidentiary matters after the evidentiary stage of an unfair 

labor practice case has concluded.  As shown above, the 

Newspapers waived the argument that the strike was unprotected 

before the case even got to the Board itself.  Raising the issue 

to the Board could not undo that waiver.

In any event, there is no merit to the Newspapers’ 

contention (Br 19-28) that the strike had an unprotected object.  

In order to be unprotected, the strike would have to have 

constituted insistence to impasse on a nonmandatory subject of 

bargaining. The Newspapers incorrectly assume (Br 22-24) that 

because negotiations over a nonmandatory subject of bargaining--

two-tiered bargaining--and the strike coincided, the strike 



-56-

necessarily was an insistence to impasse over the nonmandatory 

subject and, therefore, was unprotected.

As the Board reasonably found (A 96), to the extent that 

the Newspapers’ refusal to move to joint bargaining was one of 

the causes of the strike, the Unions were protesting by means of 

the strike the Agency’s breach of its agreement to move to joint 

bargaining.  Such an object is not unprotected.  Indeed, it is 

well established that the breach of bargaining ground rules can 

be an unfair labor practice.  See American Protective Services, 

Inc., 319 NLRB 902, 903-05 (1995), enforcement denied on other 

grounds, 113 F.3d 504 (4th Cir. 1997); Natico, Inc., 302 NLRB 

668, 671 (1991).  Because, at most, the Unions decided to strike 

partly in protest of what they believed was the Agency’s unfair 

labor practice, as well as those committed by the News, the 

strike was protected.11

There is no merit to the Newspapers’ challenge (Br 25-26) 

to the Board’s finding (A 95-96) that by striking, the Unions 

were not insisting to impasse on a nonmandatory proposal.  As 

the Board noted (A 95), “that a party is engaged in a 

 
11 That the Unions were wrong in believing that the Agency’s 
breach of the agreement constituted an unfair labor practice 
does not establish that the strike was unprotected.  Where a 
union is wrong about whether the conduct it is protesting is an 
unfair labor practice, the strike simply becomes an economic 
strike, unless, as here, it has other causes, such as other 
unfair labor practices.  See Pirelli Cable Corp. v. NLRB, 141 



-57-

strike . . . does not, by itself, mean that the party has 

conditioned its willingness to enter into an agreement on 

acceptance of all its proposals, including those relating to 

nonmandatory subjects.”  See Swatts v. United Steelworkers of 

America, 808 F.2d 1221, 1222, 1226-28 (7th Cir. 1986) (where 

union raised expansion of bargaining unit, but then only engaged 

in coordinated bargaining, strike was not insistence to impasse 

on permissive subject); Chicago Tribune Co., 318 NLRB 920, 932 

(1995) (strike not unprotected where union did not insist to 

impasse on permissive subject); Noblit Bros., Inc., 305 NLRB 

329, 330-31 (1992) (where union raised, but did not insist to 

impasse on expansion of bargaining unit, strike was economic); 

IBEW, Local No. 12, 252 NLRB 245, 250 (1980) (strike not 

insistence to impasse on permissive subject of contributions to 

industry fund).

Further demonstrating that the strike did not constitute 

insistence to impasse over a permissive subject is the fact that 

the parties continued to bargain over mandatory subjects after 

the strike began.  (A 83; 367, 845.)  A recognized hallmark of 

insistence to impasse on a permissive subject is the 

conditioning of bargaining over mandatory subjects on acceptance 

of the permissive subject.  See NLRB v. Borg-Warner Corp., 356 

  
F.3d 503, 519 (4th Cir. 1998) (where Court found no unfair labor 
practice, strike was economic strike).



-58-

U.S. 342, 349-50 (1958).  The Newspapers, however, point to no 

evidence that the Unions ever refused to bargain over the 

Agency’s proposals on mandatory subjects after the Agency began 

backtracking on its agreement to move to joint bargaining and 

began making contract proposals on topics that the parties had 

previously agreed would be reserved for joint bargaining.  See

Schaub v. Detroit Newspaper Agency, 154 F.3d 276, 279 (6th Cir. 

1998) (noting these parties held scores of bargaining sessions 

during strike).  Indeed, in their brief to the administrative 

law judge, the Newspapers stated that “generally no objections 

were raised by [the Unions] other than perhaps an occasional 

reminder that the issue was for joint negotiations” when the 

Agency raised joint bargaining topics during pre-strike 

negotiations.  (A 137.)  

Nor is there merit to the Newspapers’ separate contention 

(Br 43) that the administrative law judge before whom the 

parties tried the reinstatement issues erred in relying on an 

earlier decision rendered by a different administrative law 

judge--and later affirmed by the Board (A 89)--that the strike 

was caused by unfair labor practices.  The Board routinely 

litigates cases in this manner.  See, for example, Columbia 

Portland Cement Co., 303 NLRB 880, 882 (1991), enforced, 979 

F.2d 460 (6th Cir. 1992); State Bank of India, 273 NLRB 267 

(1984), enforced, 808 F.2d 526 (7th Cir. 1986).  As the judge in 



-59-

the reinstatement case recognized (A 91), only the Board’s

decision as to whether the strike was caused by unfair labor 

practices was binding.  His decision expressly stated that, 

should the Board agree with the Newspapers that the judge in the 

strike-causation case erred in finding that the strike was 

caused by unfair labor practices, the charges in the failure-to-

reinstate case would have to be dismissed.  In short, the 

Newspapers’ demand that it be permitted to offer evidence in the 

second proceeding regarding whether the strike was caused by 

unfair labor practices constituted a demand that it be permitted 

to relitigate the issue.  The Board had no obligation to honor 

such a request.  

V. THE BOARD HAD A RATIONAL BASIS FOR CONCLUDING THAT 
THE AGENCY DID NOT VIOLATE SECTION 8(a)(5) AND (1) 
OF THE ACT BY IMPLEMENTING ITS PROPOSAL TO PERMIT 
THE ASSIGNMENT TO NONUNIT EMPLOYEES OF WORK THAT 
DTU No. 18 TRADITIONALLY PERFORMED

A.  Applicable Principles and Standard of Review

As discussed above (p. 24), pursuant to Section 8(a)(5) and 

(1) of the Act, an employer has an obligation to bargain in good 

faith with the collective-bargaining representative of its 

employees.  An employer is free, upon reaching a good-faith 

impasse in negotiations, to implement unilateral changes 

reasonably comprehended within its pre-impasse proposals.  See

AFTRA Kansas City Local v. NLRB, 395 F.2d 622, 624 (D.C. Cir. 

1968).  



-60-

Where the Board finds that challenged conduct does not 

violate the Act, and accordingly dismisses complaint 

allegations, judicial review is extremely limited.  The Board’s 

conclusion that a party did not violate the Act “‘must be upheld 

unless it has no rational basis,’” (District 65, Distributive 

Workers of America v. NLRB, 593 F.2d 1155, 1164 (D.C. Cir. 1978) 

(citation omitted)), or unless the only inference that could be 

reasonably drawn from the record is one that “require[s]” the 

Board to find the violation.  Amalgamated Clothing Workers of 

America, AFL-CIO v. NLRB, 334 F.2d 581, 581 (D.C. Cir. 1964). 

B. The Parties Reached a Valid Impasse Regarding the 
Agency’s Work Assignment Proposal;  Accordingly, 
the Agency Lawfully Implemented Its Proposal

As discussed above (p. 7), the Agency opened its 1995 

negotiations with DTU No. 18 by proposing that the 

jurisdictional descriptions in the collective-bargaining 

agreement be nonexclusive.  As explained by the Agency, the 

effect of its proposal would be to allow employees of 

departments other than the composing room (where DTU No. 18 

employees worked) to do work traditionally done by DTU No. 18 

members.  DTU No. 18 adamantly rejected the Agency’s proposal.  

On May 11, after several bargaining sessions on the proposal, 

the Agency declared an impasse and implemented the proposal.  

(Above, p. 10.)



-61-

It is well established that proposals that affect work 

assignments are mandatory subjects of bargaining.  See AMF 

Bowling Co., Inc. v. NLRB, 977 F.2d 141, 148 (4th Cir. 1992).  

Thus, the Agency’s proposal to permit employees outside of the 

composing room to do work traditionally reserved for DTU No. 18 

members was a mandatory subject of bargaining.  Because DTU No. 

18 does not dispute that the parties reached a good-faith 

impasse in negotiations over the proposal, the Board reasonably 

found (A 7) that the Agency “could lawfully implement its 

proposal.”

There is no merit to DTU No. 18’s contention (DTU Br 11-16) 

that the work assignment proposal could not be implemented 

because it impermissibly modified a continuing Memorandum of 

Agreement (“MOA”) between DTU No. 18 and the Agency.  Although 

it is well settled that a mid-term modification of a contract is 

a nonmandatory subject of bargaining and therefore cannot be 

implemented upon impasse (see UAW, Local 547 v. NLRB, 765 F.2d 

175, 179-80 (D.C. Cir. 1985)), DTU No. 18’s argument that the 

work assignment proposal was a mid-term modification of the MOA 

is not properly before this Court.  

DTU No. 18 failed to except to the administrative law 

judge’s finding that the Agency’s work assignment proposal was a 

mandatory subject of bargaining.  Accordingly, under Section 

10(e) of the Act (28 U.S.C. § 160(e)), this Court has no 



-62-

jurisdiction to consider DTU No. 18’s contention to the 

contrary.  See case cited above, p. 49 n.9.  Because the parties 

are bound by the Board’s determination that the Agency’s 

proposal was a mandatory subject of bargaining proposal, and DTU 

No. 18 does not dispute that the parties bargained over it to 

impasse, the Court should affirm the Board’s dismissal of this 

complaint allegation.



-63-

CONCLUSION

For the foregoing reasons, the Board respectfully submits 

that judgment should enter denying the Newspapers’ and Unions’ 

petitions for review and enforcing the Board’s orders in full.

_____________________________
CHARLES DONNELLY,

Supervisory Attorney,

______________________________
SHARON I. BLOCK,

Attorney,

National Labor Relations Board 
1099 14th Street, N.W.
Washington, D.C.  20570
(202) 273-2986
(202) 273-2992

LEONARD R. PAGE,
General Counsel,

LINDA SHER,
Associate General Counsel,

AILEEN A. ARMSTRONG,
Deputy Associate General Counsel,

National Labor Relations Board.

January 2000

H:\final\detnews-#cd


	detnews-1cd.doc

